Statut Lokalnej Organizacji "Liga Polskich Miast i Miejsc UNESCO"

Rozdział 2.

Cele i sposoby działania

§5.

Celem Ligi jest inicjowanie i wspieranie działań zmierzających do utrzymania w dobrym stanie, właściwego wykorzystania i promocji polskich miast i miejsc wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz uznanych za Pomniki Historii, poprzez:

 

  1. podejmowanie przez członków Ligi wspólnych przedsięwzięć promocyjnych w kraju i poza granicami Polski.
  2. gromadzenie i udostępnianie informacji turystycznych o miastach i miejscach wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz  o Pomnikach Historii.
  3. współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami turystycznymi, w tym w szczególności z Polską Organizacją Turystyczną oraz regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi.
  4. prowadzenie wspólnych działań edukacyjnych,
  5. pozyskiwanie funduszy na rewitalizację, ochronę i promocję turystyczną miast i miejsc wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz uznanych za Pomniki Historii,
  6. wzajemna współpraca i wymiana doświadczeń,
  7. wspieranie członków Ligi w staraniach o właściwy stan obiektów,
  8. reprezentowanie interesów członków Ligi na forum krajowym i zagranicznym oraz wobec właściwych władz państwowych i samorządowych,
  9. wspieranie Członków Ligi reprezentujących obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz uznanych za Pomniki Historii w finansowaniu prac konserwatorskich, renowacyjnych itp.

 

§6.

Liga realizuje swoje cele przez:

  1. prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, badawczej i promocyjnej w dziedzinie ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, turystyki oraz edukacji,
  2. organizowanie i udział w krajowych i zagranicznych targach turystycznych i wystawach,
  3. kreowanie pozytywnego wizerunku i marki Ligi, działanie na rzecz ochrony zasobów naturalnych i dziedzictwa kulturowego,
  4. inicjowanie, opiniowanie i wspomaganie programów rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej, kulturalnej i edukacyjnej,
  5. prowadzenie kampanii promocyjnych wspólnego produktu turystycznego w pełnym zakresie,
  6. współpracę z organami administracji rządowej, instytucjami naukowymi i kulturalnymi, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, z organami administracji samorządowej, podmiotami gospodarczymi, a także organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie kultury, odnowy zabytków, turystyki i promocji, z Polską Agencją Rozwoju Turystyki i innymi podmiotami,
  7. propagowanie znaczenia obiektów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz Pomników Historii w przekroju historycznym i współcześnie,
  8. prowadzenie wspólnej polityki na rzecz sposobów finansowania prac konserwatorskich, utrzymania , prezentacji i promocji obiektów.

Polska, jako kraj cechujący się niewątpliwym bogactwem tradycji i naturalnego piękna, i aktywnie dbający o jego ochronę, jest nie tylko jednym z pierwszych Państw-sygnatariuszy Konwencji dziedzictwa światowego, ale również jednym z czołowych reprezentantów na Liście Światowego Dziedzictwa.